Annonsera jobb

Det finns många sätt att annonsera jobb. Även om du gör allt annat rätt spelar detta ingen roll om de kandidater som matchar din kravprofil inte hittar dig. Därför är det viktigt att från början planera för jobbannonsering och att producera material som tydligt kommunicerar vad tjänsten innebär och kräver, och att publicera det på rätt ställen.

Vad som är rätt ställe att annonsera jobb på beror till viss del på vad det är för tjänst du söker folk till – till exempel är sociala medier ibland bra, särskilt om du redan har en följarskara, men ger mindre i andra situationer – men också på om du vill annonsera jobb gratis eller är beredd att betala för att din annons ska lyftas fram.

Annonsera jobb här

Det finns några platser som det är en särskilt bra idé att annonsera jobb på, då de har mycket trafik och du därmed når ut till så många som möjligt när du ska lägga ut jobbannons. Nedan finner du genomgångar av sex stycken bra webbsidor som du så gott som alltid bör titta på när du ska lägga upp jobbannons:

Lediga jobb

Lediga Jobb är en populär webbsida att både söka och annonsera jobb på - där du kan nå ut till många potentiella kandidater. Bland fördelarna kan nämnas att det är gratis att publicera sina annonser där, och att du kan ge kandidater möjligheten att smidigt ansöka utan CV. När du registrerar ditt företags konto får du även tillgång till Lediga Jobbs rekryteringsverktyg för hantering av ansökningar.

Ledigajobb.se

Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen är nog den plattform som har allra störst spridning bland jobbsökande, och du bör därför så gott som alltid annonsera lediga tjänster där. Dina annonser hamnar då både i deras egen katalog Platsbanken och i den europeiska Eures, vilket innebär att du kan nå även kandidater internationellt. Det är gratis att annonsera på Arbetsförmedlingen, och det tar enbart femton minuter att få en annons publicerad.

Arbetsformedlingen.se

Metrojobb

Metrojobb är en stor plattform som kostar pengar, men som på grund av detta också kan erbjuda särskilda tjänster som annonsering åt dig på kandidaters nyhetsflöden och målgruppsstyrd annonsering på sociala medier, vilket innebär att även de som inte lika aktivt letar efter jobb får se din annons. Du får också fördelen att din annons inte riskerar att ”försvinna i sorlet” bland en mängd gratisannonser.

Metrojobb.se

Blocket jobb

Blocket låter dig mot en kostnad motsvarande Metrojobbs annonsera i två månader på såväl Blocket Jobb, vanliga Blocket.se och Jobbsafari, vilket innebär att du får många ögon på din annons. Mot en högre kostnad kan du också få hjälp med annonsering på sociala medier, med ett garanterat minsta antal personer som klickar på annonsen, samt få annonsering på Schibsteds nätverk.

jobb.blocket.se

LinkedIn

LinkedIn är en typ av social media för affärskontakter, och är därmed ett bra sätt att kunna nå ut till personer som uttryckligen har viss kompetens, erfarenhet och utbildning, och som är verksamma inom en viss bransch. Det är gratis att lägga upp en annons på LinkedIn, men du kan enbart ha en gratis annons uppe åt gången, och du får vissa fördelar när du väljer att betala för annonsen.

linkedin.com

Indeed

Indeed är en bra plattform för att nå ut till jobbsökande inom en viss bransch eller inom ett visst geografiskt område, och är helt gratis att använda – men kan välja att betala för annonsen för att drastiskt öka synligheten och hamna högst bland sökresultaten för ett visst område. Du har här också fördelen att du inte bara annonserar i Sverige, utan också kan vända dig till sökande internationellt.

indeed.com

Att skriva jobbannons

När du ska skriva jobbannons är det viktigt att skriva lättläsligt. Sanningen är den att jobbsökande ofta tittar på en stor mängd jobb, och att om en annons är svårförstådd, otydlig, eller ser oprofessionell ut, finns det en risk att de hoppar över den och fokuserar på mer attraktiva jobbannonser. Se därför till att lägga krut på en annons som inte blir överhoppad!

Så skapar du jobbannonser som sticker ut

Att skapa en kompetent och funktionell annons är en sak, men tänk även på följande tips för att få till jobbannonser som sticker ut bland mängden, som ingen jobbsökande inom branschen och det geografiska området missar eller hoppar över.

1. Fokusera på målgruppen

Du letar efter en viss typ av person som uppfyller din kravprofil, med vissa typer av erfarenheter, kompetens och utbildning. Välj dina ord så att du talar direkt till en person som uppfyller det – det kommer att göra skillnad och göra så att de som passar in på tjänsten känner sig träffade.

2. Var personlig

Var inte allt för ”pladdrig” i texten, men genom att vara personlig och undvika stelt och för formellt språk kan du uppnå en bättre personlig kontakt med läsaren. Till viss del behöver detta anpassas till tjänsten – du vill inte, genom lättsamt språk, låta respektlös om du till exempel driver en begravningsbyrå.

3. Använd ett språk i rubriken som sticker ut

Hur många rubriker har du inte sett som enbart säger att ”legitimerad lärare sökes” eller liknande? Genom att välja dina ord väl kan du få till ett självsäkert intryck som sticker ut och kommunicerar till jobbsökanden att det här är ett bra ställe att jobba på för bra personal.

4. Håll kravprofilen fokuserad

Många förväxlar kravprofiler med önskelistor och radar upp många fler kunskaper, egenskaper och utbildningar än som faktiskt behövs, bara för att ”det vore bra” om kandidaten kunde vissa saker. Detta utesluter kandidater som hade varit perfekta för tjänsten, och kan göra annonsen så lång att vissa inte ens bryr sig om att läsa den.

5. Nämn potentiell lön

Detta är något som många drar sig för att göra, men genom att nämna det spann som lönen för tjänsten kommer att falla inom kan du både undvika att slösa tid med kandidater som inte skulle nöja sig med den summan, och attrahera de som annars kanske inte skulle ha uppmärksammat annonsen.